Niektóre tematy lub przedmioty obowiązujące w szkole bywają dla uczniów niezrozumiałe, przez co mogą sprawiać trudności. Metod niestandardowego nauczania jest wiele, jednakże nie każdy nauczyciel z nich korzysta. Zainteresowanie uczniów wybranym tematem bywa trudne do osiągnięcia bez zastosowania pomocniczych materiałów dydaktycznych. Jednym z takich elementów, które pomagają przejrzyście zaprezentować dane treści, są tablice interaktywne. Jeszcze kilka lat temu należały one do rzadkości – dzisiaj można spotkać je w wielu klasach. Zestawy multimedialne doskonale sprawdzają się w placówkach oświatowych, ale nie tylko. W tym artykule przedstawimy metody pracy z tablicą interaktywną, a także korzyści płynące z użytkowania takich narzędzi dydaktycznych.
Tablica interaktywna – cyfrowa pomoc dla nauczyciela
Najczęściej tablice interaktywne można spotkać w placówkach oświatowych – mowa tutaj o przedszkolach, szkołach podstawowych czy ponadpodstawowych. Nierzadko wykorzystywane są również w salach wykładowych na uniwersytetach. Dlaczego tablice interaktywne wpłynęły znacząco na edukację i podbiły serca nauczycieli? Lekcje prowadzone przy pomocy takiego narzędzia są inne, przez co zaciekawiają uczniów. Tablice interaktywne są wyposażone w technologię dotykową coraz bardziej ,rozpowszechnioną wśród młodego pokolenia. Szczególnie interesujące dla najmłodszych okazują się kolorowe obrazy, które przy pomocy palca można przesunąć w dowolne miejsce. Standardowa lekcja oparta jest na ćwiczeniach i omawianiu wybranych kwestii przez nauczyciela. Zajęcia z tablicą interaktywną mogą być ciekawym urozmaiceniem, a także poprawić efekty nauczania. Warto wspomnieć również o tym, że wśród dzieci i młodzieży technologia odgrywa znaczącą rolę, więc zastosowanie jej w edukacji jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Jak pracować z zestawami interaktywnymi?
Zanim zostaną przedstawione przykładowe możliwości pracy z nowoczesnymi rozwiązaniami, odpowiemy na pytanie – czym jest zestaw interaktywny? To komplet urządzeń, który tworzą głośniki, projektor oraz tablica multimedialna. Taki zestaw pozwala w pełni korzystać z udogodnień interaktywnej technologii.
W zależności od omawianego tematu nauczyciel dobiera określone oprogramowanie z danym materiałem dydaktycznym. Z tablicy multimedialnej można korzystać na wiele sposobów – jest również suchościeralną, co umożliwia zapisywanie na niej ważnych informacji. Najpopularniejszym ćwiczeniem interaktywnym jest porządkowanie treści – dat do wydarzeń, słów po angielsku do obrazków lub pojęć do definicji. Niektóre z oprogramowań umożliwiają nagrywanie lekcji i czynności, które były wykonywane przy pomocy tablicy. Dzięki takiemu rozwiązaniu nauczyciel może pokazać błędy, a następnie omówić je wraz z uczniami, jak również powrócić do danych zagadnień i przeprowadzić szybką powtórkę z lekcji. Nie od dziś wiadomo, że tworzenie map koncepcyjnych – znanych jako mapy myśli – przyczynia się do lepszego zapamiętywania informacji. Materiał wzbogacony w grafiki, obrazy, a czasem nawet elementy dźwiękowe potrafi na długo zapisać się w pamięci.
Korzyści płynące z użytkowania tablic interaktywnych
Korzystanie z interaktywnych metod nauczania to nie tylko urozmaicenie lekcji i przełamanie znużenia uczniów. Nauka poprzez obcowanie z tablicą multimedialną wpływa na rozwój percepcji wzrokowo-słuchowej i angażuje również zmysł dotyku, co jest szczególnie ważne w wieku przedszkolnym. Pracując z tablicą interaktywną, bodźce oddziałują równolegle na wiele zmysłów, co pozwala na szybkie i efektywne przyswajanie informacji, a także ich znacznie dłuższe zapamiętywanie. Nauka interaktywna to również zabawa, która budzi wiele emocji i wpływa pozytywnie na komunikację nauczyciela z uczniami. Wykorzystując różnego rodzaju gry, można oryginalnie i ciekawie poprowadzić zajęcia, na przykład dzieląc klasę na grupy, co buduje u uczniów umiejętność pracy zespołowej. Bez wątpienia zestawy interaktywne pozytywnie wpływają na przyswajanie wiedzy, sensomotorykę, ale również budowanie relacji z rówieśnikami i nauczycielem.